GRAVIDUPDATE: UKE 26

Tiden flyr og magen vokser, det er i hvert fall helt sikkert! Hei uke 26 ❤️

UKE 26

Ukens positive: At formen min igrunnen er ganske så fin. Ja, jeg sliter med et vondt bekken og har mine plager jeg også, men jeg tror psyken min hjelper meg veldig. Det er ikke et tema å legge seg til rette med beina på bordet her hjemme frem til bebis er her, så jeg gjør som jeg pleier på dagene og godtar heller at jeg ofte sovner tidligere på kveldene. Kanskje det er derfor jeg føler tiden flyr avgårde? Tror trikset for meg er å leve normalt så lenge jeg klarer. Da blir ikke dagene unødvendig lange.

Cravings: Solo super, new energy og ristet grovbrød med bringebærsylt og gräddost. Er dere klar over hvor godt sistnevnte er, eller? Dere mååå prøve! Kjæresten elsker det også, får han med på alle mine cravings – noe han både elsker og hater. 😂

Ukens slitsomme: Det blir bekkenet igjen det, da. At noe kan gjøre så ekstremt vondt?! Når kvelden kommer sliter jeg så med å bevege meg at jeg må ofte gå på tå, fordi det å gå normalt blir nesten umulig. Og om nettene våkner jeg hver eneste gang jeg skal snu meg, fordi jeg fysisk må løfte mine egne bein når jeg skal bytte sovestilling – det er akkurat som jeg ikke har muskelkraft igjen til å løfte de uten hjelp av overkroppen. Jeg spyr! Aldri opplevd en slik ekstrem smerte før. Orker ikke tanken på at det skal bli så ille på dagtid også, så jeg krysser virkelig alt jeg har for at ting holder seg i sjakk så lenge som mulig.

Liv i magen: Hver eneste dag nå. Veldig koselig!

Fysisk aktivitet: Lange turer ute stort sett hver dag, og det betyr bare så utrolig mye å fortsatt kunne gjøre det. Ellers sitter jeg ekstremt lite stille og treffer aldri sofaen før sent på ettermiddagen, så jeg føler jeg er flink til å være så aktiv jeg bare kan ila dagene.

Humør: Her er jeg stort sett alltid stabil i humøret, uten de store irrasjonelle sammenbruddene. I hvert fall frem til jeg spør Preben om mellomnavnet jeg vil ha og nok en gang han sier nei – da kan jeg stelle i stand et lite sirkus her hjemme for å få han til å få dårlig samvittighet. Men bortsett fra det: all good in the good! I følge meg selv, vel og merke. Kjipt hvis man egentlig har blitt en psyko som ikke ser det selv, hehe. 🤪

Siste innkjøp: Verdens fineste vugge til lille, som vi faktisk har satt frem. Syns den er så fin at jeg tror den bare må få stå der, til tross for at det er litt i det tidligste laget, hehe. Ellers er barneseng bestilt, og jeg gleder meg så til den kommer slik at rommet hans kan begynne å fylles opp. Det blir så kos!

66 kommentarer på “GRAVIDUPDATE: UKE 26

  1. Guro skriver:

    Det er så gøy å følge med på graviditeten din! Har fulgt deg i mange år✨ Jeg er gravid selv midt mellom uke 8 og 9. Jeg sliter veldig med kvalme og lurer ferdig på om du har noen tips. Matlysten er fullstendig borte og blir kvalm bare av tanken på mat.. Håper su har noen tips🙏🏻 Lykke til videre med graviditeten! 😍

    • Kristina Andersen skriver:

      Åh, det er så ille med den kvalmen altså :/ Forhåpentligvis blir det bedre for deg etter uke 12. For meg hjalp det å aldri være sulten, altså holde kvalmen i sjakk med små måltider ca hele dagen. Ellers hjalp saltstenger, appelsin og slike ting veldig. Klem!

  2. Christine skriver:

    Jeg fødte i april 2020 og da bekkenet var som verst sov jeg med en silkeshorts! Det gjør det bittelitt enklere å snu seg, selv om det ikke fjerner smertene helt…Bare et lite tips (hvis du vil ha, hehe)🤗

  3. Karoline skriver:

    Hei! Vil anbefale deg å bestille en time til kiropraktor, da jeg har fått tips fra mange om at det gjør underverker for bekkenet 🙂 Jeg er selv gravid, like langt som deg, og skal til kiropraktor selv denne uken. Krysser fingrene for at det hjelper!
    Lykke til videre <3

  4. Margrethe skriver:

    Hei 😊
    Er selv gravid, uke 38 og vil bare anbefale å lytte til smertene i bekkenet ditt. Det som nå er en graviditetsplage kan, hvis en ikke tilpasser aktivitetsnivået tilstrekkelig bli en varig plage i etterkant av graviditeten. Anbefaler derfor å finne en balanse slik at du får beveget deg uten for mye smerter gjennom svangerskapet, og kan fortsette en aktiv hverdag uten smerter sammen med babyen 😊

    Klem fra ei som selv elsker aktiv hverdag 🌸

  5. Kathrine skriver:

    Så fin du er 🙂 Tror en positiv innstilling er lurt ja.

    Kanskje du er lei av tips. Men siden bekkenet høres så vondt ut, så slenger jeg inn en anbefaling uansett. Har du vurdert kiropraktor som er god på gravide? Slet med litt bekkenplager selv (ikke så ikke som deg høres det ut som) som kom rundt uke 20. Var hos kiropraktor ganske jevnlig frem til fødsel og gjorde enkle øvelser med strikk. Bekkenet mitt var bedre som høygravid enn i uke 20 og merket faktisk ingenting til smerter på slutten. Så tenker at det kanskje ikke skader å prøve hvis det viser seg at det kan hjelpe 🙂

  6. Camilla skriver:

    Jeg hadde vilt mye problemer med bekkenet – bbhugme puta REDDET meg på nettene 🙏🏼❤️

  7. Stine skriver:

    Så koselig med oppdatering! Er selv gravid i uke 30 med nr 2, og syns det er så koselig å følge deg i svangerskapet! ☺️ Cravingsen på solo super og generelt grovbrød med sylte og hvitost kjenner jeg iallefall igjen her 🙆🏼‍♀️🙋🏼‍♀️ Lykke til med innspurten videre! Du stråler 😊

  8. Sanna skriver:

    Du må ta bekkensmertene på alvor! Jeg fødte for 10 mnd siden og sliter enda med smerter. Hadde mye smerter fra uke 15 og ut svangerskapet, og det eskalerte til nye høyder etter fødsel. Brukte krykker i 3 uker. Ikke for å skremme. Er fysioterapeut selv, og øvelser hjelper. Meld deg inn i house of femme på Facebook. De har lagt ut veldig mange fine treningsvideoer gratis under pandemien. Viktig å tøye setet og gjøre knipeøvelser. Lykke til! Bekkensmerter skal man ikke kimse av..

  9. Rachel skriver:

    Kjøp deg ammepute og ha mellom beina på natta. Det hjelper på bekkensmerter og gjør det enklere og mindre smertefullt når du skal snu deg.

  10. Karoline skriver:

    Anbefaler virkelig å gå til en kiropraktor som har god kunnskap om gravide med bekkenet ditt! Det kan hjelpe så sykt ♥️

  11. R skriver:

    Å, vuggen var hinsides fin!!! Og hahaha, kan godt være du er mer ‘psycho’ enn du selv merker – slik var det med bestevenninnen min da hun var gravid med sin første; hun var SÅ nebbete at det rett og slett kunne være flaut å gå i butikker med henne (og hun er til vanlig _alltid_ snill og god og høflig med alle), men hun merket ikke noe til det selv og bare avfeide de få gangene jeg forsiktig prøvde å si noe. Etter hun hadde fått skatten sin, var hun helt tilbake til seg selv igjen og sykeste er at hun kunne ikke huske i det hele tatt at hun hadde vært kvass og direkte frekk med enkelte! Andre graviditeten var hun slik vi kjenner henne til vanlig:) Og begge graviditetene var hun faktisk friskere enn før hun ble gravid (hun slet mye med hodepine som ble fullstendig borte de månedene hun var gravid) , så kan ikke ha vært noe slikt som gjorde det heller:p – Hormoner, slikt skal man ikke kimse av, haha! Håper virkelig at bekkenplagene dine stagnerer og ikke blir verre, har så forferdelig vondt av gravide som sliter med slikt:O

    • Kristina Andersen skriver:

      Haha, jeg ler! Spurte Preben igår, han mente jeg hadde vært helt topp hele graviditeten. Mamma derimot, hun fikk jeg melding fra at hun var sterkt uenig i det jeg skrev her på bloggen…..😂

  12. E skriver:

    Du stråler! 🤩 Og for en nydelig babymage!
    Kan jeg spørre hvor lang tid det tok fra dere begynte å prøve til du ble gravid? Her er jeg inne i syklus 5 uten positivt resultat. Begynner å blir veeeldig utålmodig!

    • Kristina Andersen skriver:

      Tuusen takk, E! Vi var så heldige at det funker for oss med en gang <3 Håper lykken kommer til dere også snart, husk at det i snitt tar mellom seks og syv måneder å bli gravid. God klem!

  13. Idun skriver:

    Nå fremkommer det ikke om det er bekkenløsning eller bekkenlåsning du sliter med, men jeg vil anbefale deg å oppsøke kiropraktor for å sjekke. Låsning kan man faktisk gjøre noe med. Har fått det i begge mine svangerskap og etter to behandlinger har smertene vært borte. 🙂

    Hvis det derimot er bekkenløsning du har, vil jeg ha akseptert at kroppen sier ifra og roe ned tempoet. Hvis du er ødelagt om kvelden allerede nå, så kan du risikere å bli mye verre frem mot fødsel. Jeg vet om flere som har havnet på krykker (og en i rullestol) på slutten fordi bekkenet har gjort så vondt. Du må unne deg litt hvile også. Det blir fort nok tungt! Noen vil jo dessverre ende opp med å bekkensmerter etter fødsel også, så ikke press deg for hardt! Du gløder forresten! 🙂

  14. Silje Holmen skriver:

    Jeg hadde aldri smakt graddost før jeg så bildet du la ut av lunsjen her om dagen! 15 timer senere hadde jeg spist opp 1 hel pakke alene og kjøpt inn 2 til. HELT solgt, tusen takk for et skikkelig løft i hverdagen😂❤️

  15. Stine skriver:

    Wow, så flott du er med den voksende magen🤩
    Bekkensmerter er så vondt! Du må selvfølgelig gjøre det som kjennes rett for deg, men siden du har så mye smerter i bekkenet på natta og er redd for at det blir mer av det på dagtid, kan det kanskje hjelpe å ta det mer rolig. Fysisk aktivitet er selvfølgelig veldig bra! Men husk at dette er en kort periode i livet☺️ Min redning på natta var en pute mellom beina, gjorde det litt bedre i alle fall😅

  16. Haley skriver:

    Begynn med trening i vann for bekkenet hvis du får til det i disse tider. Det reddet bekkenet mitt i graviditeten. Masse lykke til

  17. Tone R skriver:

    Du stråler! 😀 Vuggen er hel skjønn! Jeg har også vugge til min baby, som nå er 7 mnd tiden går for fort, den ble brukt lite i starten for jeg elsket at han sov hos meg. <3 Jeg satt så mye m han at jeg fikk vondt i rompa.. 🙂 Men veldig fint å ha kurv så har man et trygt sted å legge fra seg baby. Nyt graviditeten og så er det helt lov å klage litt 🙂 Det er tungt å gå gravid og endringene kroppen går gjennom er store 🙂

  18. Ingrid skriver:

    Anbefaler å gå til kiropraktor med bekkenet! Det finnes spesialister for gravide 😊 Det hjalp meg utrolig mye hvertfall ❤️

  19. Kine skriver:

    Du ser smashing ut! Husk å ta vare på kroppen og bekkenet ditt. Hvis det verker noe insane på kveldene, så er det nok fordi du har gjort for mye på dagen. Hatt to svangerskap selv med bekkensmerter, og det jeg erfarte i hvertfall var at jeg faktisk ble nødt til å ta det med ro og lytte til kroppen når det ble for tungt. Ønsker deg alt godt Kristina, blir gøy å følge med videre 🙂

    • Kristina Andersen skriver:

      I know, tar meg så ut på dagene at det smeller på kvelden. Må prøve å innse at det er innafor å roe ned litt etter hva jeg leser i kommentarene mine.. Dere er gode! Klem <3

  20. Marthe skriver:

    Hei Kristina. Gratulerer så mye med graviditeten. Veldig gøy å følge deg igjennom dette også. Jeg titter innom for å komme med et uoppfordret råd. Altså, hvem har jeg blitt? Men jeg skulle så gjerne ønsket at noen hadde sagt dette til meg under mitt svangerskap/min barseltid. Så jeg forsøker meg likevel, så får du bare lukke øynene dersom du finner det upassende.

    Jeg kjenner meg så godt igjen i dette med å ville fortsette som før. Selv trente jeg crossfit under hele svangerskapet, og gikk lange turer med hunden – på tross av et kranglete bekken. At jeg greide å holde noen lunde samme aktivitetsnivå som før, ga meg skikkelig mestringsfølelse og bidro til at jeg opplevde svangerskapet som ganske fint. Men, 2 måneder før termin var bekkenet til slutt så ille at jeg fikk vondt av å gå en tur på 30 min, og fant etterhvert ut at det var nettopp denne gåingen som trigget det vonde bekkent mest. Etter jeg kuttet ned på turene unngikk jeg de verste smertene. Jeg slet kun med baksiden av bekkenet, og jeg vil ikke det var aldri invalidiserende på noen måte, men jeg kunne ha veldig vondt på kveldene. Etter fødsel var bekkenet helt fint igjen, men da mini var 4-7 måneder gikk hun igjennom en vanskelig søvnperiode, og på siste dupp for dagen var det kun soving i bæresele som funket. Jeg slo to fluer i en smekk og gikk tur med hund – og det som nå hadde blitt en ganske tung baby i bæresele. 2-3 måneder inn begynte bekkenet å bli vondt igjen, og jeg sliter fremdeles med vondt bekken ifm gåturer nå ett år etterpå. Det skal sies at jeg absolutt ikke lyttet til kroppen i denne perioden, da bekkenet sa ganske klart ifra etter 1-2 måneder – så det kunne nok ha vært unngått. Poenget mitt (og rådet mitt), er bare at du må huske å lytte til kroppen og ikke presse deg selv undøvendig. Bekkenet ditt skal du ha lenge, og det er en fryktelig slitsom skade å slite med i etterkant. Off, jeg får litt nok av meg selv her hvor jeg sitter og skriver en lang avhandlig til deg. Som nevnt, bare scroll forbi dersom det ble for meget. Håper resten av svangerskapet blir fint – så gleder jeg meg til å følge deg som mamma. Klem Marthe❤️

    • Kristina Andersen skriver:

      Gode deg Marthe, velmente råd som dette setter jeg bare pris på. Skinner godhet gjennom det du skriver <3 Skal til kiropraktor som er spesialist på bekken til uka, så håper jeg det kan hjelpe. Om ikke, skal jeg virkelig prøve å roe ned litt for å unngå plager i ettertid. God klem!

  21. Birgitte skriver:

    Anbefaler virkelig å gå til kiropraktor med bekkenet, til en som er god på graviditet (hvis du ikke allerede gjør det)
    Det hjalp meg enormt mye💛
    Gratulerer med baby på vei, det blir gøy!

  22. Tone L skriver:

    Det er typisk at babyen i magen trykker på bekken. Noen ganger går det over når de flytter seg i magen, armer og ben blir jo lengre

  23. Bente skriver:

    Tenkte jeg skulle tipse deg om svømming, det hjalp på mitt bekken under graviditeten, men så kom jeg på at alle svømmehaller er vel steng nå😅 MEN et godt tips er å lytte til egen kropp! Jeg fikk veldig igjen på nettene etter lange turer på dagene.. lykke til, gleder meg til å følge deg videre❤️

  24. Jenny skriver:

    Høres heller ut som at psyken din hindrer deg i å ta deg selv og kroppen din på alvor. God bedring til deg 🙂

  25. V skriver:

    Så kjekt med oppdatering, du stråler🤩 Hadde selv bekkenløsning under hele mitt andre svangerskap. Var sofa/sengeliggende store deler av tiden. Måtte spare krefter til å være med storebror. Vet at råd fra ukjente som ikke kjenner hele din situasjon sikkert kan føles masete, men denne slider jeg inn i aller beste mening. Lytt til kroppen og i dette tilfellet bekkenet. Søk hjelp hos fysio el lignende og få øvelser. Jeg hadde vondt en god stund etter fødsel og kan fremdeles kjenne det etter ulike aktiviteter, tre år etter. Mener virkelig ikke å skremme, vil bare gi råd som jeg skulle ønske jeg selv fikk. Lykke til videre💞

  26. Maybritt skriver:

    Gratulerer så mye med graviditeten, du er såå fin med voksende mage 🤩
    Et lite tips som gjør det mye lettere å snu seg i senga, er å bruke et skli-laken. Det hjalp meg veldig på natta da jeg var gravid. Jeg fikk lånt det av jordmor på helsestasjonen.

    Stor klem! ❤️

  27. Mari skriver:

    Åh, jeg ser dette har blitt nevnt en million ganger allerede og du er sikkert lei av å høre det, men jeg klarer ikke å la være. Jeg var AKKURAT som deg i starten av graviditeten og nektet å roe ned… Helt til jeg begynte å gråte da jeg gikk ute i en travel handlegate for bekkenet var så vondt at jeg så vidt klarte å bevege meg. Jeg måtte bare akseptere at jeg måtte bremse ned i hverdagen. Og da ble det mye bedre nesten med en gang (hvis jeg husker riktig…. utrolig hvor fort man glemmer haha). Det var litt kjipt å akseptere, men definitivt verdt det.

    Ta vare på deg selv, du og kroppen din gjør verdens viktigste oppgave og det er nok lurt å spille på lag <3 Du ser forresten helt nydelig ut 🙂

  28. Caroline skriver:

    Det gleder meg så at dere venter en liten en<3 Har fulgt deg i nesten 10år nå og syns det er så stas <3
    Jeg fikk selv min første for 10mnd siden og jeg begynte med litt plager i bekkenet allerede i uke 16. Jeg fikk anbefalt av ei venninne som er osteopat å bruke bekkenbelte, noe som avlastet veldig da jeg var på jobb og var ute og gikk. Det kan evt kjøpes på apoteket. Mulig det er bestillingsvare. Håper du finner ut av hva som blir best for deg og at du får litt mindre plager fremover 🙂

  29. Kristine skriver:

    Gøy å følge med på oppdateringene dine! Jeg er gravid med nr 2, har en gutt fra før og venter nå ei jente. Har termin 7.juli, så vi er kommet ganske likt også! Masse lykke til videre 😁

  30. Maria skriver:

    Du er superfin som gravid! 🌼

    Bekkentips;
    Jeg er i uke 39 nå og har hatt økende bekkenplager fra uke 20, gikk tre runder til kiropraktor, men til ingen nytte. Det som faktisk hjelper er å få ungen ut, men husk og lytt til kroppen!
    Jeg lytta alt for sent og var sta som ikke slutta med husarbeid og 100% jobb.
    Så en god regel er om du har veldig vondt på slutten av dagen, da har du gjort for mye ila dagen. Korte korte turer, veksle mellom ligge og sitte. Så håper jeg du slipper å få mye mer vondt utover svangerskapet🤍 for det er faktisk ingen spøk, man blir så hemmet i funksjon

    Hold ut, du er strålende 😁☀️

  31. S skriver:

    Vet hvor vondt og jævlig dette er!! Lytt til kroppen din, og ta det med ro. Jeg gjorde det alt for sent og begynte ikke hos spesialist før etter fødsel.. skal sies at jeg også har to andre (+baby) små så har liksom ikke hatt «tid» til å slappe av.. 6 mnd etter fødsel er det værre enn noensinne 🥺Går til fysio som er spesialist på bekken så vil gi deg noen tips jeg har lært 🙏🏻
    – Vipp alltid bekkenet frem!! Når du slapper av i sofa – ligg med beina HØYT, og legg feks pute under rumpeballene slik at bekkenet vippes frem.
    – Hvileposisjoner: stående – legg vekta på tåballene og len deg feks over noe for å hvile (vippe bekkenet frem) når du sitter på stol: sitt på kanten (du kan feks legge noe under rumpa) og legg benet bakover sånn at bekkenet vippes frem . Sitte baklengs på kontorstol og legg armene i kryss over.
    Gå med sko med litt hæl bak inne, da vippes bekkenet frem
    Når du skal i senga og ut av senga: prøv å ha samlede ben
    Når du skal bøye deg: stå med litt avstand mellom føttene (nesten som squats) og bøy knæra på vei ned, stopp ved knehøyden! Det har vært livredder for meg nå da jeg sikkert bøyer meg 100 ganger i løpet av en dag. Det her ble veldig rotete, og det er vanskelig å forklare uten å vise, men jeg håper noe var forståelig i alle fall. Du blir nok helt bra igjen skal du se! De færrrete som sliter i etterkant. Med nummer to fikk jeg det på slutten av svangerskapet men det ble helt borte etter fødsel! Hadde aldri smerter på de 3 årene før jeg ble gravid på nytt. Lykke til med svangerskap og babys <3

  32. Marit skriver:

    Takk for at du delte tipsene du hadde fått i forbindelse med bekken-problemene! Venter ei lita jente i august, og har begynt å kjenne det i hofta. Sover med bb hig me mellom beina på natta, men bør nok øve meg på å reise med med «begge bena i bakken»😅

    Gleder meg til å følge dere videre 💞

  33. Guro skriver:

    Jeg ser du har bestilt time hos spesialist, så bra 😊 håper det gjør at du kan få det bedre! Selv er jeg ikke gravid, men sliter en del med bekkenet og går derfor til akupunktør. Skikkelig DIGG å få hjelp når man har det vondt ☺️ God påske til deg!

  34. Lhhhh skriver:

    Så flott du er<3 Gleder meg til å følge, spesielt siden det ENDELIG er min tur til å få være prøver (Såå heldig dere er forresten, at det traff på første!). Jeg er heeelt babygal å det flyter eggløsningstester og folat i hele boligen her..🤣🤣 Håper dere har hatt en fin påske!

  35. Linn skriver:

    Hvor er det toget i lyseblått/trefarget til barnerommet som du la ut på Instagram fra? Var såå fint 😊
    Nyt og kos deg med babyinnkjøp!
    Men ta bekkenet på alvor, jeg fødte i januar og skal til kiropraktor til uken da jeg enda sliter med vondt!

  36. Silje skriver:

    Så nydelig du er!! Du får det til å røske i eggstokkene mine😂 Kanskje det året vi skulle vente blir litt kortere🙈 Unner deg den flotte opplevelsen med å bli mamma. Du kommer til og rocke det som alt annet du gjør!! Jeg håper aldri du legger ned bloggen. Det er uten tvil dagens/ukas høydepunkt ❤

Comments are closed.