DET JEG SIER TIL MEG SELV

Er det noe som kommer å går her hos meg, så er det treningsmotivasjon. Typisk meg er å være helt i steamen, trene fem dager i uka og føle meg ustoppelig. Men så er det også typisk meg å gjøre det motsatte. Stoppe helt med treningen, tenke at jeg starter neste mandag og bare hoppe helt ut av rutiner. Da er det bare en ting som nytter etter noen uker med treningsdvale – tvinge meg selv igang igjen. Er dørstokkmila lang for deg også om dagen? Her er det jeg sier til meg selv de dagene jeg trenger en ekstra dytt i rumpa for å komme meg på trening. Slik som i disse dager, hvor sofaen (eller kontorstolen..) frister mest. 👊🏼

Noen grunner til at jeg trener..

#1. Når jeg er så heldig at jeg de fleste dager faktisk kan legge treningsøkten til som en pause i arbeidsdagen, da er det igrunnen ingen unnskyldninger for å ikke bare gjøre det. For altså, når mennesker med både to og tre barn klarer å dra på trening før jobb – da burde jeg som egentlig har alt tilrettelagt få makket meg til en treningsøkt selv. Noe annet er nesten bare flaut. Jeg kan trene når det passer meg, og det er en luksus jeg ikke må ta for gitt.
#2. Endorfiner. Kroppens eget lykkehormon som produseres når man trener. Det er så viktig å huske på de dagene man kanskje føler seg ekstra lei.
#3. Bedre selvfølelse. Jeg har alltid vært en sånn person som blir ekstremt påvirket av både trening og kosthold. Derfor er det ekstra viktig for meg å være aktiv, da det gjør meg skikkelig glad i både kropp og sinn. Og så er det så godt for selvfølelsen min. Føler meg jo helt toppidrettsutøver etter to-tre gode treningsøkter, jeg. Elsker det!
#4. Jeg stresser mindre når jeg får trent og vært aktiv. En time daglig der hodet kan hvile og kroppen få jobbe? Det har absolutt alle godt av å unne seg.
#6. Husk på følelsen det gir etterpå. Slik som i går, jeg hadde så utrolig lite lyst til å jogge at jeg nesten krabbet ut døra med tårer i øynene her hjemme. Men jeg bestemte meg for å tvinge meg selv, for å kjenne på godfølelsen når jeg er ferdig og kommer hjem igjen. Resultatet ble som det pleier. Ti ganger mer energi og et mye mer opplagt hode.

Og siste men ikke minst, jeg har en ekstremt stillesittende jobb. Dette i seg selv er en av grunnene til at jeg til vanlig setter stor pris på hverdagsaktivitet og spaserturer – for i arbeisdagen blir det overhodet ikke mye bevegelse. I går fikk jeg unnagjort en god joggetur, og så fort dette innlegget er publisert skal jeg inn på hjemmegymmet og få gjort ukens første styrkeøkt. Frister det så veldig? Igrunnen ikke. Men jeg blir så glad etterpå at jeg bare må! 🙋🏽‍♀️

7 kommentarer på “DET JEG SIER TIL MEG SELV

  1. kristinaandersen skriver:

    Jeg klemmer bare en halv sitron i iskaldt vann, jeg 🙂 Og bælmer ned, hehe. Vet mange drikker det varmt, men jeg blir alt for kokt i hodet av det. Prøv kaldt, litt enklere å drikke. Klem!

  2. kristinaandersen skriver:

    Er så sant Jenni, trening burde man egentlig prioritere over det meste annet 🙂 Hyggelig å lese du ble motivert, det gjør meg glaaad 😀 Ha en kjempefin sytart på dagen, goding <3 Klem!

  3. Marte skriver:

    Veldig fint innlegg Kristina. Jeg sier eksakt det samme til meg selv, og nå de siste fire mnd., har jeg hatt en super motivasjon. Kjenner at selvfølelsen min er så mye bedre. Og det er som du sier, ikke mer enn en time som trengs. Jeg jobber som jordmor (har selv ingen barn), men ser det der også. Jeg trener også fordi at jeg en dag ønsker meg barn, og da vil jeg være en frisk kvinne, og klare å føde med min egen kropp. Tro meg, jeg ser stor forskjell i fødsel på kvinner som er i regelmessig fysisk aktivitet, og ikke.
    Ha en fin dag! Jeg liker så godt å lese bloggen din.

    • kristinaandersen skriver:

      Så herlig med masse motivasjon Marte, det er en så digg følelse 😀 Og du, så spennende det må være å være jordmor!! Heia deg <3

  4. kristinaandersen skriver:

    Den må ha blitt slettet, haha!! Så deilig å starte dagen med spasertur til jobb, LH <3 Det gjør min far også, hver dag 😀 Supergenial måte å snike inn bevegelse på 😀 Klem!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *