HAVREGRØT: MINE FAVORITTER

Havregrøt er virkelig noe jeg aldri går lei av! Dette har jeg spist til frokost helt siden jeg var liten, og får fortsatt flashback til barndommen når jeg koker den på morgenen. Mamma lagte nemlig alltid dette til frokost til meg før jeg skulle på skolen, så dette er en skikkelig frokosttradisjon her hos meg 🙂 Hjemmelaget havregrøt er så godt, og veldig enkelt! I min finner du cirka 60 gram havregryn, en liten klype salt og lettmelk – som jeg enkelt koker opp mens jeg rører. I dag tenkte jeg å dele mine tre favoritt toppinger til havregrøten! Kanskje du finner deg en ny favoritt blant disse du også? 🙂


HVERDAGSGRØTEN

Ukedagene kan fort bli hektisk, så da er det ingenting annet enn hverdagsgrøten min jeg orker å mekke sammen på morgenen. Rett og slett bare havregrøt – med sukrin, kanel og smør. Denne er faktisk så innmari god, og jeg vil tro dette er den typiske toppingen vi nordmenn egentlig alltid pleier å ha på grøten vår? Det enkle er ofte det beste!


ETTER TRENING

I blant trener jeg før frokost, og da syns jeg det er fint å lage meg en ekstra god grøt når jeg kommer hjem fra trening – slik at jeg får fylt på med all næringen jeg trenger. Her lager jeg grøten på vanlig møte, men på slutten av koketiden rører jeg inn to spiseskjeer cottagecheese sammen med litt sukrin. Dette er så innmari digg i grøten, og absolutt noe du burde prøve ut neste gang du skal ha dette til frokost 🙂 Til topping har jeg en hel banan, og litt bringebærsylt. Mmmm!


HELG & GOD TID

I helgene senker skuldrene seg, og morgentimene blir endelig litt roligere. Da er det tid for en ekstra god havregrøt! Røde epler som er kuttet opp i små biter og rullet i kanel og sukrin er helt magisk over grøten. En stor favoritt her hos meg i helgene, perfekt når man har god tid og vil nyte en ekstra god frokost. Mmm!

26 thoughts on “HAVREGRØT: MINE FAVORITTER

  1. Karoline says:

    Anbefaler deg å prøve å bytte ut havregryna med havremel, sinnsykt godt da grøten får en herlig og kremet konsistens 🙂

  2. Astrid says:

    Min favoritt er yoghurt, varme bær og en skje peanøttsmør på toppen. Så godt! Av og til eple eller banan og. Viktig å variere litt! Ha en nydelig dag, Kristina! <3

  3. Kristina Andersen says:

    Karoline: Vet du Karoline, i hele fjor lagte jeg grøten min på havremel. Det er så innmari godt! Jeg har rett og slett glemt dette melet litt bort, men gjett om jeg skal kjøpe det igjen nå! Haha 😀

  4. Kristina Andersen says:

    Astrid: NAM! Det må jeg tipse ut, takk for tips Astrid 😀 Ha en super dag du også, håper sola skinner hvor enn du er <3

  5. emilie says:

    du må prøve denne: litt stevia vanilje i grøten når den kokes opp, og topp med bananskiver, peanøttsmør og en neve blåbær! når jeg ikke orker varm grøt hiver jeg sammen 1,5 dl havregryn, 1 dl lettmelk, 1 beger yoghurt og søter med stevia vanilje. lar den stå i kjøleskapet over natten og topper med eplebiter og mandler:D

  6. IdaCamilla says:

    Du er så kreativ og flink at jeg skulle ønske jeg likte havregrøt, bare så jeg kan prøve ut disse oppskriftene! Ha en fin dag skjønne <3

  7. Kaia says:

    Tar jo ikkje veldig lang tid å kutte eplene som du bare tar deg tid tel i helgene? :-p beklager å si det men denne grøt-guiden var ikke veldig inspirerende. Syns det virker som at du har manglet motivasjon en god stund da det går mye på repeat hos deg og flere umotiverende innlegg :-/

  8. Tina says:

    Naaam 😄 Spiste mye havregrøt før men har av en eller annen grunn sluttet etter jeg flyttet ut av Norge. Må begynne å lage det igjen, det er jo så godt! Selv er jeg veldig glad i havregrøt med brunost 🙈

  9. Lizbeth Osnes says:

    Du bør prøve med honning og kanel! Det er min datters favoritt 🙂 Det er faktisk utrolig godt, selv om jeg personlig ikke kan fordra honning =) (I tilfelle andre småbarnsforeldre leser dette, vil jeg også opplyse om at barn ikke skal ha honning før etter fylte ett år)

  10. Guro says:

    Hei kristina. 😀
    Når du trener om morgenen, bruker du å spise noe før? Før trente jeg alltid om morgenen å det gikk fint. Men nå måå jeg spise no først, men synes det er vanskeli å vite hva som er bra ;p har du et tips til enoe enkelt ??

  11. Linn Therese says:

    Blir så rar i magen av havregraut så har slutta heilt å ete det 🙁 Er så kjedeleg, for det er jo så godt, enkelt, sunt og billig! Uansett eit kjekt innlegg å lese sidan du tek så nydelege bilete 🙂 Klem!

  12. Juli says:

    Havregrøt er en favoritt hos meg og! Sjekk ut oatmealinspiration på Instagram, der har jeg postet en del bilder med inspirasjon til topping på havregrøten 🙂

  13. Treningsdilla says:

    Elsker havregrøt, og spiser det hver eneste dag! 🙂
    Hos meg går det i en hel banan, en håndfull mandler og hjemmelaget syltetøy som topping! 🙂

  14. Hilde says:

    Jeg bruker å koke opp havregryn og vann(tåler ikke melk), på slutten av koketiden rører jeg inn litt frosne blåbær. Syyykt godt, og trenger liksom ikke noe annet til 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *