TURISTER PÅ EKTE

For en opplevelsesrik dag vi hadde i går! Vi bestemte oss for å ta oss en liten pause fra strand og sol, da vi virkelig hadde lyst til å se mer av hva Barcelona har å by på. Så vi kjøpte biletter til turistbussene her, og holdt på med dette i over åtte timer. Åtte timer, dere! Haha.. Det å sitte på bussen var egentlig alt for varmt i seg selv, følte jeg ble levende fritert og ville bare hoppe av. Så da hoppet vi masse av, og fikk sett så utrolig mye fint!

Første stopp var her, jeg husker faktisk ikke hva det heter. Men det minnet meg litt om de gamle gatene i Croatia :-) Så jeg tenker det må ha vært en eldre del av Barcelona. Så fantastisk sjarmerende, vakkert og fint, mye mindre folk her og utrolig mye flott å se på. Vi plasserte oss på en koselig liten café, bestilte oss «patatas bravas» og slappet litt av før vi busset videre.

Neste stopp var Sagrada Familia. Denne fantastisk vakre kirken ble startet å bygge i 1883, men er enda ikke ferdig. Blir den noen gang ferdig, tro?  Et spektakulært syn som virkelig er verdt å få med seg om man er i Barcelona.

På slutten av dagen bestemte vi oss for å besøke Tibiadbo, en helt utrolig spesiell fornøyelsespark som ligger på toppen av fjellene her i byen. Det tok jammen tid å komme seg dit! Først buss, så trikk og deretter en liten fjelltrikk som tok oss opp til toppen. Utsikten her er virkelig helt amazing, du ser hele Barcelona og parken har alt fra et sjarmerende pariserhjul til radiobilder. Muligens den fineste fornøyelsesparken jeg noen gang har sett, jeg er skikkelig glad vi dro hit!

WHAT A DAY

Etter åtte timer som turister var vi ganske slitne, så vi klarte selvfølgelig å rote oss bort i «ingenmannsland» på slutten av kvelden. Altså, jeg aner ikke hvor vi var! Ingen taxier var det heller å se, og med to mager som skreik etter mat tok desperasjonen overhånd. Så jeg bestemte meg for at vi kunne haike. Her har jeg to regler: jeg haiker kun med jenter, eventuelt mann og kone, som gjerne har barn med seg i baksetet. Viktig med litt forhåndsregler hvis man ønsker å leve, si! Kort fortalt løp jeg bort til to jenter som kom rullende som to små engler i samme bil som meg, og så fort jeg sa vi var turister fra Norge – åpnet de døren og kjørte oss dit vi ønsker. Mennesker altså, det finnes så mange snille! Så da ble det ei litta roadtrip med to spanske senortias, og vi fikk avsluttet en fin dag med tapas og latterkramper på en koselig liten restaurant. En dag for historiebøkene, uten tvil.

Nå er turisthatten lagt på hylla på ubestemt tid, og stranden venter. Fin mandag til dere alle